Bevidsthedens
opgave |
|
For en stor del af
foregående århundrede er de forskellige fænomener, som
relaterer sig til menneskelig bevidsthed, blevet
ignoreret af mange dele af det videnskabelige selskab som
uegnet til empirisk undersøgelse og upassende til
videnskabeligt studie. I den sidste tid er dette billede
blevet ændret på grund af mange forskellige kulturelle
faktorer. Seriøse mennesker med vidt forskellig baggrund
og professionelle discipliner fra neurologi til etnologi,
fra psykologi til molekylær biologi, og fra
elektrofysiologi til matematisk fysisk stiller nu
sådanne spørgsmål som:
- Hvad er bevidsthed?
- Hvad er sikre og potentielt frugtbare metoder til
at studere bevidsthed?
- Hvorledes kan fremkomsten af nye værktøjer i
neurologi, PET scanning, funktionel MRI, og
lignende hjælpe til at afklare bevidsthedens
natur?
- Hvilken rolle vil vort indre liv spille i den
moderne videnskabs teorier?
- Er det muligt at forene vort syn på os selv som
aktive ansvarlige repræsentanter med det
anderledes perspektiv på selvet, som dukker frem
fra erkendelsesvidenskab?
- Hvad ville underforståelsen af en sådan
forening være for etik og den velordnede
funktion i samfundet?
- Kan studiet af bevidsthed skaffe nogen klaring af
indsigterne som er udledt af religiøse og
dybsindige traditioner og vice versa?
- Skal videnskabens rammer udvides for at fange de
væsentlige elementer ved bevidste fænomener,
eller er mere traditionelle indfaldsvinkler
nødvendige at arbejde med.
- At lette en dialog i et internationalt selskab af
videnskabsmænd, studenter og forskere. Denne
dialog vil blive karakteriseret af åbenhed,
gensidig respekt, inkludering, integritet,
synergi. Vi understøtter udviklingen af en
international og tværfaglig videnskab om
bevidsthed, som vil søge nye veje til at
udtrykke og forstå forbindelsen mellem sind og
materie gennem en mængde aktiviteter, som
inkluderer internationale konferencer,
Web-baseret information, og videnskabelige
publikationer i The Journal of Consciousness
Studies og andre steder.
Disse og relaterede spørgsmål stimulerer energisk
debatten mellem fortalere af det, som nogle kalder de
'hårde' og 'bløde' indfaldsvinkler til studiet af
mentale fænomener. På den yderst hårde side af
debatten står de fortalere for kunstig intelligens, som
hævder at bevidste menneskelige oplevelser blot er
epifænomenale artefakter af nerveaktivitet, som kan
forklares inden for det reduktive paradigme og vil
uundgåeligt blive gentaget i computere. I den bløde
ende af spektret af de løbende meninger er dualister,
som vil hævde, at bevidsthedens essentielle natur ligger
på den anden side af den menneskelige forståelse. Andre
med forskellige engagementer til psykologi, psykiatri,
humanisme, og kontemplativ praksis vil komme til det
standpunkt, at videnskabens virkefelt skal udvides for at
være i stand til at erobre bevidsthedens fænomen.
|
Yderligere information:
Center for Consciousness Studies at the
University of Arizona
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|